Lussebullar

så var d dags o fixa baket till jul
 recept

INGREDIENSER Satser (à 30 st) 
 

Smör

150,0 

gram


Mjölk

5,0 

dl


Jäst (färsk)

50,0 

gram


Salt

0,5 

tsk


Strösocker

2,0 

dl


Kardemumma (hel)

1,0 

tsk


Kardemumma (mald)

1,0 

tsk


Saffran

1,0 

gram


Vetemjöl

1,5 

liter






Tillbehör:


Ägg

1,0 

styck


Russin




Bakplåtspapper


TILLAGNING
  1. Smält smör och häll på mjölk.
    Värm tills fingervarmt (37°C).
    Rör ut jästen med spad. Tillsätt salt, socker, kardemumma och saffran.

  2. Blanda ner så mycket av mjölet att degen blir smidig och släpper från kanterna.
    Strö lite mjöl över degen och låt jäsa under bakduk till dubbel storlek (ca 50 min).

  3. Knåda degen på mjölad bänk.
    Forma lussekatter, längder eller flätor.

  4. Lägg över på en plåt med bakplåtspapper.
    Låt jäsa under bakduk till knappt dubbel storlek (ca 30 min). Pensla katterna med uppvispat ägg och tryck i russin.
    Sätt ugnen på 250°C (Längder 200-225°C).

  5. Grädda bullar mitt i ugnen i 5-10 min.
    Längder i den nedre delen i 15-20 min

før mer goa recept kolla på msn.se
menyse.se dær min gode væn Martin fixar med massa goa recept o fina bilder på massa go mat


Kommentarer
Postat av: Karl-David

Ah, äntligen vinter!!! När jag flyttar in i min nya lägenhet (den "lilla" takvåningen på 118 kvm) ska jag baka så det står det härliga till. Välkommen att hälsa på någon gång!

kram/KD

2008-11-25 @ 17:50:53
Postat av: Helena

118 kvm det va inte dåligt det ;)

kramkram!

2008-11-25 @ 20:10:20
Postat av: JC Denton

Lussebullar var gott. Fick nybakta vid varje jul av mamma. Jag tycker om att äta sådana, fast jag inte längre firar jul.

2008-11-25 @ 22:21:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0